شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

شناخت انواع دو گرید ورق استیل آستنیتی

شناخت انواع دو گرید ورق استیل آستنیتی

مقدمه

ورق استیل آستنیتی با ترکیب منحصر به فردی از عناصر تشکیل شده است و دارای ویژگی‌های منحصر به فردی می‌باشد. این ویژگی‌ها باعث شده تا این محصول در صنایع گوناگون به کار گرفته شود. به عنوان مثال، در تولید لوازم خانگی و بخش‌های مختلف خودرو، از این نوع ورق استفاده می‌شود. به دلیل استفاده از نیکل در ترکیب این ورق‌ها، هزینه آن در مقایسه با سایر محصولات مشابه بیشتر است. در این مقاله، قصد داریم به بررسی ویژگی‌ها، گریدهای مختلف و کاربردهای ورق استیل آستنیتی بپردازیم. لطفاً با ما همراه باشید تا به پایان این مطلب برسیم.

تعریف و کاربرد ورق استیل آستنیتی

ورق استیل آستنیتی، یک نمونه ارزشمند از ورق‌های فولادی ضد زنگ است که از بلورهای آستنیت به وجود می‌آید. این نوع ورق با استفاده از آهن، کروم، نیکل و مقدار کمی کربن ساخته می‌شود، مواردی که در ترکیب ورق استیل فریتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت اساسی این دو نوع ورق در نسبت استفاده از هر عنصر در تشکیل ساختار آن‌ها است. در حالی که کروم عنصر اصلی ورق فریتی است و ساختار آن را تشکیل می‌دهد، ورق استیل آستنیتی شرایط متفاوتی دارد. در ترکیب این ورق‌ها، نیکل به میزان 6 تا 20 درصد و کروم به اندازه 18 تا 30 درصد به کار گرفته می‌شود. این نسبت‌ها باعث ایجاد خصوصیات منحصر به فرد در ورق استیل آستنیتی می‌شود.

از آنجا که استفاده از نیکل در ورق استیل آستنیتی بیشتر است و همچنین قیمت بالاتری دارد، قیمت این نوع ورق نسبت به ورق فریتی بالاتر است. اما این افزایش هزینه باعث بهبود کیفیت و مقاومت بیشتر در مقابل زنگ زدگی و دیگر خسارات است.

ورق‌های استیل آستنیتی به دو گروه 200 و 300 تقسیم می‌شوند، که سری 300 به دلیل کاربردهای گسترده‌تر، بیشتر توجه به خود جلب کرده است. این محصولات در صنایع مختلف از جمله تولید لوازم خانگی و غیره به کار می‌روند. اما چه ویژگی‌هایی ورق استیل آستنیتی دارد؟

خصوصیات ورق استیل آستنیتی

فرایند به‌دست آوردن ورق استیل آستنیتی از تغییر حالت استیل فریتی با استفاده از حرارت در دمای 912 درجه سانتی‌گراد به وجود می‌آید. برای افزایش مقاومت این محصولات، از فرایند کارسرد بهره می‌گیرند که نه تنها به بهبود خصوصیت مکانیکی آنها کمک می‌کند، بلکه خاصیت مغناطیسی نیز را ایجاد می‌نماید. این خصوصیت مغناطیسی در شرایط آنیل شده وجود ندارد، اما با اعمال کارسرد به میزان کمی، خاصیت مغناطیسی در آنها شکل می‌گیرد.

ورق‌های استیل آستنیتی با خصوصیات شکل‌پذیری و جوشکاری ممتازی ارائه می‌دهند و در برابر خوردگی، به خصوص خوردگی ناشی از رطوبت یا اکسیداسیون، مقاومت مناسبی دارند. برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی، به ویژه در محیط‌های کلریدی، مولیبدن به ترکیب ورق آستنیتی افزوده می‌شود. به عنوان مثال، ورق 316 حاوی 2 تا 3 درصد مولیبدن است که باعث افزایش مقاومت آن به نسبت سایر ورق‌های سری 300 می‌شود.

یک نکته مهم در خصوص این محصولات، مقاومت دمایی آن‌هاست. این ورق‌ها قابل استفاده در محیط‌هایی با دمای بالاتر از 1000 درجه سانتی‌گراد هستند و در چنین شرایطی، از خزش جلوگیری می‌کنند. همچنین در دماهای بسیار پایین، بدون شکست و تغییرات مهم در خصوصیات خود باقی می‌مانند.

پیشنهاد سایت : ورق برنجی چیست ؟ + انواع آن

تقسیم‌بندی انواع ورق استیل آستنیتی

همانطور که اشاره شد، ورق استیل آستنیتی به دو دسته اصلی یعنی سری 200 و 300 تقسیم می‌شود. این دو گروه از لحاظ ساختاری تفاوت‌هایی دارند که به ویژگی‌های خاصی این محصولات منجر می‌شود. در ادامه، به بررسی این ویژگی‌ها، تفاوت‌ها و کاربردهای هر یک از این گروه‌ها خواهیم پرداخت.

سری 200 ورق استیل آستنیتی: ترکیب منحصر به فرد

در تولید ورق استیل آستنیتی سری 200، سه عنصر اصلی به کار می‌روند که عبارتند از آهن، نیکل و کروم. به علاوه، نقش مهمی را نیتروژن نیز در ساختار این محصولات ایفا می‌کند. نتیجه این ترکیب و تنوع، تولید ورق استیل آستنیتی سری 200 می‌باشد.

در این سری از ورق‌ها، مقدار نیکل به‌طور کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و به جای آن، از گاز نیتروژن بهره می‌شود. با این حال، به دلیل خصوصیات گازی نیتروژن، این عنصر به مقدار محدودی به ترکیب استیل افزوده می‌شود؛ تا از ضعیف شدن آلیاژ نهایی جلوگیری شود.

استفاده از فلز منگنز نیز به منظور جلوگیری از ضعف آلیاژ و افزایش مقاومت در مقابل افزایش نیتروژن مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل، به این نوع فولاد ضدزنگ نتیجه از ترکیب کروم و منگنز (CrMn) در سری 200 ورق استیل آستنیتی اطلاق می‌شود.

سری 300 ورق استیل آستنیتی: کاربردها و خصوصیات

گام بعدی پس از سری محصولات ورق استیل آستنیتی، گرید 300 معرفی می‌شود. در ترکیب این دسته از ورق‌ها، عناصری همچون کروم به میزان 18 تا 30 درصد، نیکل به اندازه 6 تا 20 درصد و کمترین مقدار کربن حداکثر 0.15 درصد به کار رفته است. این نوع ورق‌ها با ویژگی‌های ضدزنگ، مقاومت خوب به خوردگی و پایداری در مقابل تغییرات دمایی شناخته می‌شوند.

در این گروه از ورق‌های گرید 300، نمونه 304 به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین انواع شناخته شده است. این محصول با ویژگی‌های مکانیکی گسترده، به دلیل این که از این ورق‌ها در تولید انواع صفحات فولادی ضدزنگ، ورق، میله و لوله‌ها استفاده می‌شود، جایگاه مهمی در بازار دارد.

کاربردهای گسترده ورق استیل آستنیتی

ورق استیل آستنیتی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، برای مصارف و کاربردهای بسیار متنوعی مناسب است. این محصول در حفظ و حمل مواد حساس، از جمله مواد شیمیایی، مواد آتش‌زا، شیر خام، و مواد لبنی استفاده می‌شود.

یکی از کاربردهای دیگر این ورق‌ها در تولید خطوط لوله می‌باشد. این لوله‌ها با استفاده از ورق استیل آستنیتی با ضخامت‌های خاص تولید می‌شوند و می‌توانند به صورت سفارشی و با ابعاد مختلف تهیه گردند.

ورق آستنیتی در بخش‌های بیمارستانی و مصارف بهداشتی نیز کاربردهای بسیاری دارد. به دلیل ساختار آن که به راحتی تمیز می‌شود و می‌توان با مصرف حداقل مواد گندزدا آن را ضدعفونی کرد، این ورق‌ها برای تولید تجهیزات بیمارستانی و مصارف بهداشتی ایده‌آل هستند. علاوه بر این، طول عمر باکتری‌ها و میکروب‌ها روی این محصول محدود بوده و در مدت زمان کمی از بین می‌روند.

ورق استیل آستنیتی علاوه بر کاربردهای صنعتی، در تولید لوازم خانگی و خودروسازی نیز به کار می‌رود. محصولاتی همچون ظروف استیل، سینک‌های استیل، ماشین لباسشویی، ظرفشویی، اجاق گاز، هود و یخچال از این ورق‌ها تولید می‌شوند. کاربردهای دیگر ورق استیل آستنیتی عبارتند از:

– لوازم آشپزی
– تجهیزات صنایع غذایی و نوشیدنی
– تانکرها
– تجهیزات صنایع معدنی، شیمیایی و دارویی
– کوره
– قطعات خودرو
و … که همگی نشان از تنوع و چندسویگی کاربردهای این محصول ممتاز دارند.

 

ورق استیل آستنیتی، یک نمونه برجسته از ورق‌های فولادی مقاوم به زنگ است. این محصول از ترکیب آلیاژهای نیکل، کروم، آهن و کربن به میزان کم تشکیل شده است. در برخی از گریدها، نیتروژن و منگنز نیز به ترکیب افزوده می‌شوند. از آن‌جا که نیکل به عنوان یک فلز گران‌قیمت شناخته می‌شود، افزایش میزان آن در ترکیب ورق استیل آستنیتی باعث افزایش قیمت نسبت به ورق فریتی می‌شود. اطلاع از قیمت‌های مختلف انواع ورق می‌تواند به شما در انتخاب بهینه تر و خرید هوشمندانه‌تر کمک نماید. برای دریافت آخرین قیمت‌ها و اطلاعات بیشتر در زمینه ورق‌های فولادی، می‌توانید به وبسایت فرا آهن زنده رود مراجعه فرمایید.

پیشنهاد سایت : کاربرد ورق گالوانیزه در تولید تابلوهای راهنمایی رانندگی

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع