شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

نحوه محاسبه چگالی ورق گالوانیزه

نحوه محاسبه چگالی ورق گالوانیزه

در صورت نیاز به خرید ورق گالوانیزه، شاید این سوال به ذهن شما برسد که چگونه می‌توانید پیش از مراجعه به فروشگاه و درخواست برش ورق به ابعاد دلخواه، وزن آن را محاسبه کنید؟ جواب این سوال در استفاده از “رابطه چگالی عناصر موجود در ورق” قرار دارد. در این مقاله، قصد داریم شما را با مفهوم چگالی ورق گالوانیزه آشنا سازیم و نحوه استفاده از این مفهوم برای تعیین وزن ورق گالوانیزه و نیز انواع دیگر ورق‌ها را توضیح دهیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

تعریف چگالی:

چگالی به عنوان یک ویژگی فیزیکی تعریف می‌شود که از نسبت جرم به حجم یک ماده حاصل می‌شود و با نماد “p” نمایان می‌شود. به صورت ساده‌تر قابل ذکر است که یک کیلوگرم از یک جسم با چگالی بالا، حجم کمتری را نسبت به همین جرم از یک ماده با چگالی کمتر به خود اختصاص می‌دهد. اطلاع از مقدار چگالی یک ماده به همراه حجم آن، امکان به‌دست‌آوردن جرم ماده را فراهم می‌کند.

آیا چگالی همواره ثابت است؟

با تغییر دما و فشار، چگالی یک ماده قابل تغییر است. در واقع، هنگامی که یک ماده با گرما مواجه می‌شود، حجم آن افزایش می‌یابد و در نتیجه، چگالی آن کاهش می‌یابد.

این اصل به فشار نیز اعمال می‌شود؛ با افزایش فشار، حجم ماده کاهش یافته و چگالی آن افزایش می‌یابد. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که بین حجم و چگالی، یک رابطه معکوس وجود دارد.

مزایای آشنایی با چگالی یک ماده

شناخت چگالی یک ماده به ما این امکان را می‌دهد که به خواص و ساختار آن نگاهی دقیق بیندازیم. این موضوع همچنین ما را به این نتیجه می‌رساند که کدام ماده برای ساختار یک شیء خاص مناسب است.

به عنوان مثال، در ساخت یک کشتی، از موادی استفاده می‌شود که ممکن است برای ساخت یک هواپیما مناسب نباشد؛ زیرا در ساخت یک کشتی، نیاز به موادی است که تضمین کنند کشتی بتواند روی سطح آب شناور بماند. بنابراین، پیش از استفاده از هر ماده در صنایع مختلف، شناخت میزان چگالی آن بسیار به‌صرفه است.

اندازه‌گیری چگالی

برای اندازه‌گیری چگالی جامدات از فرمول جرم به حجم استفاده می‌شود که جرم را به گرم (gr) یا گیلوگرم (kg) و حجم را به سانتی‌متر مکعب (cm3) یا متر مکعب (m3) تبدیل می‌کند.

قبل از اندازه‌گیری چگالی جامدات، نکته‌ی مهمی وجود دارد که جامدات بر اساس شکل ظاهری در دو دسته تقسیم می‌شوند و اندازه‌گیری حجم آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

اجسام با شکل هندسی منظم: برای اندازه‌گیری این اجسام، از یک ترازوی دقیق برای محاسبه جرم جسم و یک‌ متر یا خط‌کش برای محاسبه حجم آن استفاده می‌شود. برای محاسبه حجم، ابعاد جسم (طول، عرض، ارتفاع) را با یکدیگر ضرب کرده و حاصل را به دست می‌آوریم.

اجسام با شکل هندسی نامنظم: برای اندازه‌گیری حجم این اجسام، استفاده از متر ممکن نیست، چرا که اضلاع منظمی ندارند. به عنوان مثال، برای این اجسام مانند یک سنگ، از یک ظرف استوانه‌ای شکل مدرجی استفاده می‌شود. ظرف را تا نیمه با آب پر کرده و حجم آب را اندازه می‌گیریم.

حالا جسم مورد نظر را درون آب می‌اندازیم و دوباره حجم آب را اندازه می‌گیریم که بر حسب لیتر (l) یا میلی‌لیتر (ml) است. این اطلاعات مهم است که هر میلی‌لیتر معادل یک سانتی‌متر مکعب است.

پیشنهاد سایت : استفاده از پنج نوع فولاد در صنعت خودرو

چگالی ورق گالوانیزه

گالوانیزه‌کردن یک روش است که در آن، یک لایه بسیار نازک از روی (Zn) بر روی سطح یک قطعه فلزی از جنس فولاد یا آهن نهاده می‌شود؛ این فرآیند جلوی زنگ‌زدگی فلز را می‌گیرد و در نتیجه، عمر مفید فلز در مقابل تغییرات جوی افزایش می‌یابد.

همچنین، حضور این لایه روی فلز باعث افزایش مقاومت سطحی آن می‌شود. به ورق‌هایی که از این فرآیند به وجود می‌آیند، ورق گالوانیزه نامیده می‌شود.

روش‌های محاسبه وزن ورق گالوانیزه

در روش اول، می‌توانیم وزن ورق گالوانیزه را با ضرب‌کردن طول، عرض و ضخامت آن به دست آوریم و سپس با چگالی آهن آن را ضرب کنیم. توجه داشته باشید که چگالی آهن کمتر از هشت است، اما برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه‌ی ایرانی، مناسب است چگالی آهن را با عدد هشت ضرب کنیم.

چگالی ورق گالوانیزه برای ورق‌های ایرانی تقریباً 8 g/cm3 یا 8000 kg/m3، چگالی روی 1 g/cm3 یا 7.1 kg/m3 و چگالی آهن 8 g/cm3 یا 7.8 kg/m3 می‌باشد. برای محاسبه وزن دقیق‌تر ورق، باید وزن ورق فولادی را بر اساس چگالی آهن و وزن پوشش آن را بر اساس چگالی روی محاسبه کنیم. وزن کل ورق برابر با مجموع این دو مؤلفه خواهد بود.

در نظر داشته باشید که واحدهای اندازه‌گیری حجم ورق باید با استاندارد مقدار ثابت چگالی شما مطابقت داشته باشند؛ به عنوان مثال، اگر چگالی بر اساس کیلوگرم بر متر مکعب باشد، باید حجم را بر اساس متر محاسبه کنید و اگر چگالی بر اساس گرم بر سانتی‌متر مکعب باشد، باید حجم را بر اساس سانتی‌متر محاسبه و جای‌گذاری کنید.

روش دوم: مشاهده جدول وزن ورق گالوانیزه

جهت به‌دست‌آوردن وزن ورق گالوانیزه، می‌توانید از روش دوم یعنی مراجعه به جدول وزن ورق استفاده کنید. با داشتن اطلاعات در خصوص ضخامت ورق مورد نظر، می‌توانید این جدول را مطالعه کنید و وزن مطلوب خود را در اندازه‌های مختلف طول و عرض مشاهده نمایید.

این روش تا زمانی که ابعاد محصول ما با ابعاد استانداردی که در بازار متداول هستند هماهنگ باشد، به‌طور معتبر محسوب می‌شود.

روش سوم: استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی

برای به‌دست‌آوردن وزن دقیق‌تر ورق، بهترین روش از نرم‌افزارهای مهندسی استفاده کردن است. در مقایسه با روش‌های دستی، که احتمال خطا را به همراه دارند، استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی تضمین‌کننده دقت بیشتری است. در این روش، کافی است اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه را به نرم‌افزار ارائه داده و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، وزن دقیق محصول به شما ارائه می‌شود.

یک نمونه برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه با استفاده از چگالی

در راستای اطلاعات ارائه شده، می‌توانید از این روش برای محاسبه وزن انواع دیگر ورق‌های فولادی نیز بهره‌مند شوید. فرض کنید می‌خواهید یک ورق گالوانیزه به ضخامت 2 میلی‌متر با ابعاد 2*3 متر را تهیه کنید.

اولین گام، محاسبه حجم این ورق به اساس سانتی‌متر است. به عنوان مثال:
عرض = 200 سانتی‌متر
طول = 300 سانتی‌متر
ضخامت = 2 سانتی‌متر
حجم = 200 * 300 * 0.2 = 12000 سانتی‌متر مکعب

حالا با فرض چگالی 8 گرم بر سانتی‌متر مکعب، می‌توانیم وزن را محاسبه کنیم:
وزن = 8 * 12000 = 96000 گرم
که معادل 96 کیلوگرم است. با ضرب‌کردن این عدد در قیمت روز ورق، قادر به محاسبه قیمت نهایی آن خواهید بود.

چگالی ورق گالوانیزه، یکی از عواملی است که در زمان خرید این نوع ورق توسط متخصصان به طور ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد. اما نکته مهم اینجاست که چگالی مقاطع فولادی بر اساس مواد موجود در آن‌ها محاسبه می‌شود. این نکته به ما این امکان را می‌دهد که بگوییم چگالی ورق فولادی گالوانیزه به نسبت ورق فولادی معمولی (نورد گرم یا سرد) چندان متفاوت نیست. در صورت داشتن هرگونه سؤال یا نظر، خوشحال می‌شویم که در انتهای صفحه، در بخش نظرات، با ما در اشتراک گذاشته و با شما همراهی کنیم.

پیشنهاد سایت : مقایسه ورق استیل و گالوانیزه + خصوصیات و کاربردها

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع