شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

آیا ورق آتشخوار را می‌شناسید ؟

ورق آتشخوار چیست ؟

مقدمه

ورق‌ها، لایه‌های نازک از فولاد هستند که عمدتاً از مواد مانند تختال ساخته شده و از فرآیند نورد گرم و سرد عبور می‌کنند. این ورق‌ها دسته‌ها و انواع مختلفی دارند، جزء مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق آتشخوار اشاره کرد. یکی از نوع‌های ویژه ورق، که مانند لوله‌ها در صنعت به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق آتشخوار نام دارد. ویژگی مهم این ورق آتشخوار این است که در دماهای بالا همچنان مقاومت خود را حفظ می‌کند، به همین دلیل به نام آتشخوار شناخته می‌شود.

توضیح درباره ورق آتشخوار

ورق آتشخوار یک نوع ورق فولادی است که به صورت شیت و رول تولید و در بازار عرضه می‌شود. این نوع ورق به دلیل مقاومت در برابر آتش و حرارت به نام آتشخوار شناخته می‌شود.

ترکیب شیمیایی منحصر به فرد این ورق آن را به دو دسته اصلی تقسیم می‌کند:

۱. ورق آتشخوار با تحمل حرارت تا ۵۸۵ درجه سانتی‌گراد
۲. ورق آتشخوار با تحمل حرارت تا ۱۲۵۰ درجه سانتی‌گراد

نوع اول این ورق با تحمل حرارت تا ۵۸۵ درجه سانتی‌گراد در بازار موجود است و با گریدهای مختلف تولید می‌شود. خصوصیات این ورق شامل تحمل فضا و دما، قابلیت عدسی‌شدن، تست کشش و ضربه‌پذیری است که با افزایش گرید، ویژگی‌های این محصول بهبود می‌یابد. گریدها بر اساس استاندارد DIN آلمان دسته‌بندی شده‌اند به این ترتیب:

  1. ورق MN418 با کد مواد 1.0481:
    ویژگی‌های این نوع ورق شامل ترکیب شیمیایی با 17 تا 20 درصد کربن (C) و 90 تا 125 درصد منگنز (MN) می‌باشد. این ورق با توان تحمل حرارتی به میزان 585 درجه سانتی‌گراد، توانایی خود را نشان می‌دهد. با ضخامت مشخص خود، این ورق قادر است تا 20 برابر فشار بیشتر را تحمل نماید و از خروج فشار متراکم جلوگیری نماید.
  2. ورق A516-GR70 با کد مواد 1.9441:
    ترکیب شیمیایی این ورق شامل 17 تا 20 درصد کربن (C) و 90 تا 165 درصد منگنز (MN) می‌باشد. این ترکیب شیمیایی منجر به افزایش توانایی تحمل حرارت تا 530 درجه سانتی‌گراد می‌شود، که باعث می‌شود این ورق مقاومت بیشتری در برابر شرایط حرارتی داشته باشد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که این ورق موثر در جلوگیری از خروج فشار متراکم باشد.
  3. ورق A516-GR60 با شماره مواد 1.9417:
    این نوع ورق با توانایی تحمل فشار به اندازه 25 برابر بیشتر از وزن خود، نشان از قدرت استثنایی در مقابله با فشارهای بیرونی دارد. همچنین، با داشتن مقاومت بالا و تولید شدن از طریق فرآیند نورد گرم، این ورق جزء دسته‌ای از ورق‌های مورد استفاده در صنعت ساختمانی قرار می‌گیرد. اینجا ورق ساختمانی به معنای اصلی خود، به کاربرد اصلی در ساخت و سازهای ساختمانی اشاره دارد.

توضیح درباره ورق مخزنی آتشخوار

ورق مخزنی آتشخوار، یک نوع ورق با استحکام بسیار بالا و طول مناسب است که به طور گسترده در صنایع مخزن‌سازی و ساخت دیواره‌های مخازن به کار می‌رود. این نوع ورق، به خصوص ورق‌های A516 Gr 60 و A516 Gr 70، در صنعت مخزن‌سازی بیشترین کاربرد را دارد. استفاده از این ورق‌ها با گریدهای مختلف مانند A516 Gr 55 و A516 Gr 65 (طبق استاندارد ASTM آمریکا) صورت می‌گیرد. این ورق‌ها به دلیل خصوصیات استثنایی خود، در ساخت و تدارک مخازن بخار و دیگ‌های مختلف بسیار مؤثر هستند.

پیشنهاد سایت : ورق آجدار چیست ؟ + کاربردها

کاربردهای گسترده ورق آتشخوار

استفاده‌های ورق آتشخوار به خصوصیت‌ها و توانایی‌هایش در مقابل وزن و فشار بستگی دارد. این نوع ورق در حوزه‌های مختلفی از جمله مخازن تحت فشار، اتصالات، مبدل‌های تحت فشار، مخازن کروی و تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر به کار می‌رود. همچنین، به دلیل مقاومت فراوان در برابر دماهای 1250 درجه‌ی سانتی‌گراد، از این ورق‌ها در صنایع مختلف به عنوان یکی از ورق‌های پُرمصرف استفاده می‌شود.

همانطور که گفته شد، ورق آتشخوار دارای مقاومت بسیار بالاست و به همین دلیل در انتقال مایعات و گازهای بسیار گرم به کار می‌رود. این ورق در صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها از کاربردهای بیشتری برخوردار است و در مقابل بخار آب، حرارت و فشار بالا، مقاومت بسیار عالی از خود به نمایش می‌گذارد.

 

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ورق‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع آلیاژ، در ساختمان‌سازی به کارهای گوناگونی می‌آیند. ورق آتشخوار به شکل‌ها و طرح‌های متعددی در بازار موجود است و به طور کلی، در برابر دماهای تا 1250 درجه سانتی‌گراد، مقاومت بسیار خوبی دارد که این ویژگی باعث شده تا در صنایع پتروشیمی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

پیشنهاد سایت : ورق پانچ چیست ؟ + ویژگی‌ها، کاربرد، و انواع

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع