شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

ورق آلومینیوم چیست ؟ + کاربرد و ویژگی‌ها

ورق آلومینیوم چیست ؟ + کاربرد و ویژگی‌ها

 

در حال حاضر، صنعت نیازمند موادی با ویژگی‌های بی‌نظیر و منحصر به فرد است، همچون ورق‌های آلومینیوم و آلیاژهای آن. حضور عنصر آلومینیوم، باعث افزایش تولید و بهبود کارایی می‌شود. ورق آلومینیوم، یکی از محبوب‌ترین ورق فولادی است که از جنس آلومینیوم ساخته شده و با مقاومت بالا و وزن کم شناخته می‌شود. در این متن، قصد داریم درباره ویژگی‌ها و کاربردهای ورق آلومینیوم صحبت نماییم.

ساخت ورق آلومینیوم

تولید ورق آلومینیوم به صورت مستقیم و بدون واسطه از شمش آلومینیوم از طریق فرآیند نورد گرم انجام می‌شود. در این روش، در ابتدا شمش آلومینیوم به دمای بسیار بالا گرم می‌شود. سپس به منظور افزایش طول، از میان غلتک‌ها عبور داده می‌شود و در نتیجه، ضخامت ورق آلومینیوم کاهش می‌یابد.

بعد از این مرحله، محصول نهایی در ورق یا رول پیچیده‌شده حاصل می‌شود و پس از سرد شدن، به بازار عرضه می‌گردد.

انواع مختلفی از ورق‌های آلومینیوم وجود دارند که قابل استفاده در کاربردهای گوناگون هستند. در ادامه، به برخی از ورق‌های پُرکاربرد آلومینیوم اشاره خواهیم کرد:

سری 6000 ورق آلومینیوم

این گروه از ورق‌های آلومینیوم با نام سیلیکون و منیزیوم شناخته می‌شوند. دلیل این نامگذاری این است که منیزیوم و سیلیکون به عنوان دو عنصر اساسی آلیاژی در تولید این ورق‌های آلومینیوم حائز اهمیت هستند. سری 6000 ورق آلومینیوم شامل سه دسته‌بندی مختلف است:

مدل 6082 ورق آلومینیوم: به عنوان محبوب‌ترین و پُرکاربرد‌ترین نمونه ورق و آلومینیوم تجاری شناخته می‌شود.

مدل 6063 ورق آلومینیوم: یک آلیاژ با قدرت متوسط است و به عنوان رایج‌ترین نوع آلومینیوم برای اکسترود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدل 6061 ورق آلومینیوم: دارای قدرت و نیروی متوسط می‌باشد.

پیشنهاد سایت : مقایسه ورق استیل و گالوانیزه + خصوصیات و کاربردها

سری 5000 ورق آلومینیوم

این ورق به عنوان یکی از اصلی‌ترین نوع ورق‌های آلومینیوم شناخته می‌شود که مقاومت بالایی در برابر خوردگی آب شور دارد، به همین دلیل به آن مدل دریایی نیز اطلاق می‌شود. سری 5000 ورق آلومینیوم شامل سه دسته‌بندی است:

مدل 5038 ورق آلومینیوم: نسبت به سایر ورق‌ها، مقاومت بیشتری دارد، با این حال به استحکام ورق 6082 نمی‌رسد.

مدل 5754 ورق آلومینیوم: یک آلیاژ با قدرت متوسط است و قدرت بیشتری نسبت به مدل 5251 دارد.

مدل 5052 ورق آلومینیوم: مشابه آلیاژ مدل 3003 است، اما مقاومت و توان آن در برابر خوردگی و استحکام بیشتر است. این ورق در کاربردهایی مانند ظروف پخت‌وپز، جعبه‌های پُست و نرده‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق آلومینیوم و کاربردهای آن در صنایع مختلف

آلومینیوم به عنوان یک ماده با وزن بسیار سبک، از مقاومت بالایی برخوردار است که آن را از سایر ورق‌ها متمایز می‌کند. ورق‌های آلومینیوم نه تنها وزن سبکی دارند بلکه شکل‌پذیری فراوان، سطحی براق و صاف نیز به همراه دارند. علاوه بر این مزایا، ورق‌های آلومینیوم به خوبی از خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت نشان می‌دهند. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند که ورق آلومینیوم در صنایع مختلف به کار گرفته شود.

از جمله کاربردهای مهم ورق آلومینیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. صنعت حمل‌و‌نقل
2. مخازن نگه‌دارنده‌ی سوخت (در دمای پایین)
3. ریل‌‍‌های راه‌آهن
4. صنایع نظامی
5. ساخت لوازم خانگی (مانند اجاق گاز)
6. صنعت داروسازی
7. حوزه‌ی ساختمانی و عمرانی (از موارد کاربردی در ساختمان‌سازی می‌توان به انواع آلاچیق، درها، نمای ساختمانی، ناوادن‌ها، چفت‌و‌بست و قفل‌ها اشاره کرد.)

با توجه به مطالب ارائه شده، می‌توان نتیجه گرفت که هر یک از انواع ورق‌ها، در صنعت و حوزه‌ی ساختمان‌سازی کاربردهای متفاوتی دارند. ورق آلومینیوم نیز از این قاعده مستثنی نیست و در بخش‌های مختلف از جمله صنایع خودرو، ساخت لوازم خانگی و حتی صنعت داروسازی کاربردهای فراوانی دارد. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که برای درک بهتر از مزایا و معایب انواع ورق، مطلب ” بررسی انواع ورق + مزایا و معایب و کاربردها ” را در سایت ما مطالعه کنید تا با اطلاعات بیشتر، خرید خود را بهتر انجام دهید.

اطلاع از قیمت ورق برای بسیاری از مصرف‌کنندگان در زمینه مقاطع فولادی حائز اهمیت زیادی است. همچنین، برای دنبال کردن تغییرات قیمت آهن، می‌توانید به سایت فرا آهن زنده رود مراجعه کنید. در این سایت، قیمت تمام مقاطع فولادی به صورت لحظه‌ای به‌روز می‌شود و شما به آخرین قیمت هر محصول با سهولت دسترسی خواهید داشت.

پیشنهاد سایت : کدام یک از ورق‌های رنگی دارای کیفیت بالاتر است؟

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع