شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

مقایسه ورق استیل و گالوانیزه + خصوصیات و کاربردها

مقایسه ورق استیل و گالوانیزه + خصوصیات و کاربردها

مقدمه

برای درک بهتر تفاوت بین ورق استیل و گالوانیزه، مناسب است ابتدا به تفصیل به بررسی این محصولات بپردازیم. ورق‌های فولادی از طریق فرآیندهای خاصی به انواع محصولات با کاربردهای گوناگون تبدیل می‌شوند. به‌طور کلی، می‌توان با این تعریف ابتدایی شروع نمود: استیل به عنوان یک جنس ضدزنگ شناخته می‌شود، درحالی‌که گالوانیزه با داشتن لایه محافظی، از زنگ‌زدگی و خوردگی حفاظت می‌کند. در این نوشته، به بررسی اختلافات این دو نوع و همچنین نحوه تشخیص ورق گالوانیزه از استیل، کاربردهای آنها، و همچنین شرکت‌های سازنده این محصولات فولادی خواهیم پرداخت. با ما در این مقاله جذاب از سایت فرا آهن زنده رود همراه باشید.

مقایسه ورق استیل و گالوانیزه

ورق گالوانیزه عبارتست از ورق استیل معمولی که با پوشش فلزی روی آن پوشیده شده است. این پوشش باعث افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی می‌گردد. همگی ما آگاهی داریم که آهن به مرور زمان به زنگ زدگی مبتلا می‌شود، به‌ویژه در محیط‌های مرطوب. به منظور جلوگیری از این مشکل، دو روش به کار گرفته می‌شود:

1. پوشش دادن سطح آن با یک روکش مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا و رطوبت و …
2. تبدیل آن به یک فلز با مقاومت بیشتر و پایداری بالاتر.

در بررسی قیمت ورق گالوانیزه و همچنین استیل، نکته‌ای که حائز اهمیت است، ورق آهن است. استیل به دلیل ترکیبات منحصر به فرد در خود، استحکام بیشتری داشته و بنابراین هزینه‌ای بالاتر دارد. بنابراین، هر یک از این مواد با توجه به فرآیند تولید و ویژگی‌های دیگر، قیمت‌های مختلفی دارند که شما در زمان خرید باید به آنها توجه داشته باشید.

در واقع، مسئله حیاتی در انتخاب و خرید این دو نوع ورق، مرتبط با کاربرد، حساسیت پروژه، و بودجه شماست. باید به دقت ارزیابی کنید که کدام یک از این ورق‌ها بهترین پاسخ را به نیازهای شما ارائه می‌دهد.

تفاوت اساسی این دو نوع ورق، در ترکیبات مورد استفاده آنها قرار دارد. لازم به ذکر است که به دلیل فرآیند ساخت و جنبه‌های زیبایی‌شناختی، هر دو از این محصولات جزء دسته‌بندی محصولات گران‌قیمت هستند. البته برای محیط‌هایی که با خطر خوردگی مواجه هستند، این دو نوع ورق انتخاب‌های بسیار عالی هستند.

یک تفاوت اساسی دیگر بین این دو، قابلیت شکل‌پذیری و قابلیت فرم‌دهی آنهاست. در این حیطه، گالوانیزه نسبت به استیل دارای قابلیت شکل‌پذیری بیشتری است.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، نحوه ساخت این دو نوع ورق است. استیل از آلیاژهای فولادی با درصدهای مختلف ساخته می‌شود و درصد استفاده شده از هرکدام از این ترکیبات بر قیمت نهایی آن تأثیر می‌گذارد.

پیشنهاد سایت : اصلی ترین تفاوت ورق های فولادی + مقایسه

کاربرد ورق استیل و گالوانیزه

در بخش قبل، با تفاوت‌های بین این دو نوع ورق آشنا شدیم. حالا به بررسی کاربرد هر یک از این محصولات می‌پردازیم. شما فکر می‌کنید کدام یک از این محصولات بهتر است و در چه پروژه‌ها و شرایطی می‌توان از هرکدام استفاده کرد؟ قبل از مطالعه این بخش، توصیه می‌شود که مطلب (بررسی انواع ورق + مزایا و معایب و کاربردها) را مطالعه کنید.

کاربرد گالوانیزه

با توجه به توضیحات فوق، می‌توان نتیجه گرفت که محصولات گالوانیزه به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و همچنین قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارند، در موارد مختلف بسیار مؤثر هستند. در زیر به برخی از کاربردهای اساسی این نوع محصول اشاره می‌شود.

– ساخت کانال‌های تهویه
– تولید ماشین‌آلات کشاورزی
– ساخت لوله‌های بخاری
– استفاده در ساخت کابینت‌های آشپزخانه
– ساخت پارتیشن
– استفاده در ساخت سقف شیروانی
– استفاده در صنایع مختلفی که نیاز به ورق‌های فولادی با رنگ خاص دارند
– استفاده در ساخت یخچال و ماشین لباسشویی
– ساخت تابلوهای برق

کاربرد ورق استیل

با توجه به حضور کروم و مولیبدن در ترکیب این محصولات، ورق‌های استیل به مقاومت بسیار بالا در برابر آثار زیانبار معروف هستند و در شرایط مختلف کاربردهای فراوانی دارند. در ادامه به چند کاربرد مهم این ورق‌ها اشاره خواهیم کرد.

– استفاده در صنایع غذا و دارو
– استفاده در ساختمان‌سازی
– تولید وسایل خانگی و آشپزخانه
– تولید وسایل پزشکی
– ساخت ترکیبات شیمیایی
– مشارکت در تولید کاغذ
– ساخت ماشین‌آلات صنعتی
– ساخت قطعات کشتی‌ها
– کاربرد در صنعت سیمان
با آگاهی از کاربردهای این قطعات فولادی، انتخاب بهتری برای هر شرایط خاص خواهید داشت. به طور کلی، در مواقعی که نیاز به بودجه کمتری داریم – مانند ساخت لوله و اتصالات خانگی، سقف‌های فلزی و شیروانی – از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. در پروژه‌های سنگین با بودجه بیشتر مانند ساخت پل‌ها، وسایل حمل و نقل، راه آهن، هواپیما و مجسمه‌ها از ورق‌های استیل استفاده می‌شود.

استانداردهای تولید ورق استیل و گالوانیزه

در فرآیند ساخت ورق استیل از استاندارد بین‌المللی ASTM و برای تولید ورق گالوانیزه از استاندارد ملی 8549 استفاده می‌گردد. البته، جدا از این دو استاندارد اصلی، استفاده از استانداردهای دیگر نیز در تولید این محصولات رایج است. به عنوان مثال، در زمینه گالوانیزه، استانداردهای JIS، DIN، ASTM و ISIRI نیز به عنوان استانداردهای مرجع مطرح هستند.

تولیدکنندگان ورق گالوانیزه و استیل

یکی از اختلافات دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، مربوط به کارخانه‌های سازنده است. هر کارخانه از ترکیبات و عناصر شیمیایی متفاوتی برای تولید این دو نوع محصولات استفاده می‌کند و به همین دلیل، این دو محصول اختلافاتی در خود دارند. می‌توان گفت که یکی از علل گران‌تر بودن ورق‌های استیل، وارداتی بودن آنهاست. در زیر نمونه‌هایی از کارخانه‌های تولید‌کننده هر دو نوع محصول را معرفی می‌کنیم:

کارخانه‌های تولید‌کننده ورق استیل :

1. پوسکو کره (Posco)
2. وایسی تایوان
3. ویراج هند (Viraj)
4. یوسکو تایوان (Yusco)
5. تسکو استیل کره جنوبی (Tesco Steel)

تولیدکنندگان ورق گالوانیزه:

1. مجتمع فولاد مبارکه اصفهان
2. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان
3. کارخانه تاراز چهارمحال
4. شرکت هفت الماس
5. شرکت ورق خودرو شهرکرد

 

در این مقاله، به بررسی تفاوت‌های میان ورق‌های استیل و گالوانیزه پرداختیم. در این بحث، به جزئیات ترکیبات، روش ساخت، استانداردها و کاربردهای ورق‌های گالوانیزه و استیل پرداختیم. ورق‌های استیل به دلیل ترکیبات خاص در تشکیل آنها، از استحکام بالایی برخوردارند و دارای ترکیبات ضدزنگ می‌باشند. از سوی دیگر، ورق‌های گالوانیزه به علت پوشش فلزی روی سطح، مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارند.

از نظر هزینه نیز، ورق‌های گالوانیزه به دلیل ترکیبات و نیز اجرای پروسه ساخت داخلی، هزینه کمتری دارند. به طور کلی، در مواقعی که حساسیت به جنبه‌های مهم استیل اهمیت دارد، بهتر است از ورق‌های استیل استفاده کرد و در شرایطی که محدودیت بودجه حاکم است، انتخاب برای ورق‌های گالوانیزه مناسب‌تر است. البته باید توجه داشت که این ورق‌ها به رغم هزینه کمتر، ممکن است در طولانی مدت به شکستگی بیافتند. امیدواریم که از این مطلب کاربردی فرا آهن زنده رود لذت برده باشید. نظرات خود را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد سایت : مقایسه ورق روغنی و گالوانیزه + خصوصیات و کاربردها

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع