شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

آیا با ورق اکسین آشنایی دارید؟

آیا با ورق اکسین آشنایی دارید؟

ورق اکسین از جمله محصولات برجسته در صنعت ورق‌های فولادی است که با تولیدکننده‌اش، به عبارت دیگر فولاد اُکسین اهواز، شناخته می‌شود. این نوع ورق فولادی به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد و کاربردهای گسترده‌ای که دارد، به نقطه توجه فراوانی رسیده است. معمولاً در بررسی و ارزیابی ورق‌های فولادی، توجه به پوشش سطحی یا میزان آلیاژ مورد استفاده در آن‌ها معمول است. اما در مورد ورق اکسین، مهم‌ترین عامل تأثیرگذار کیفیت فولاد اُکسین اهواز و نامزد برند آن است.

احتمالاً شما هم پرسیده‌اید که چه ویژگی‌هایی این کارخانه و محصولاتش دارند که آنها را از دیگر محصولات متمایز می‌کند؟ در این مقاله، ما قصد داریم به صورت دقیق و جامع ورق سیاه که به عنوان ورق اکسین شناخته می‌شود را معرفی نماییم و بر تفاوت‌های آن با دیگر ورق‌های فولادی تأکید کنیم.

ورق فولادی چیست و چگونه تولید می‌شود؟

ورق فولادی به عنوان یکی از اجزای اساسی صنعت فلزی، به دو روش اصلی یعنی نورد گرم و نورد سرد تولید و در بازار عرضه می‌شود. این محصولات به دلیل وسعت کاربردهایشان در صنایع مختلف، از جمله ساخت و ساز، خودروسازی، صنایع فولادی و غیره، در انواع متنوعی تولید می‌شوند تا بتوانند نیازهای متنوع و گوناگون مصرف‌کنندگان را برآورده سازند و بازار را پوشش دهند. هر یک از تولیدکنندگان ورق‌های فولادی با توجه به توانایی‌ها، تجهیزات موجود، و نیازهای بازار، این ورق‌ها را با ابعاد، ضخامت، و وزن مختلفی تولید می‌کنند، به گونه‌ای که از جنبه‌های فنی، اقتصادی و کیفیتی توانایی رقابت با سایر تولیدکنندگان را داشته باشند و مورد تقاضای بازار قرار گیرند.

در فرآیند تولید ورق فولادی به روش نورد گرم، مراحل مختلفی به کار گرفته می‌شود. ابتدا، تختال‌ها یا اسلب‌های فولادی، که عموماً انواع شمش فولادی هستند، به عنوان مواد اولیه وارد خط تولید می‌شوند. سپس این تختال‌ها و اسلب‌ها، پس از عبور از مراحل عملیات‌ حرارتی خاص، از جمله گرمایش تختال‌ها به دمای معین، وارد مرحله نورد می‌شوند. در این مرحله، تحت فشار غلتک‌ها قرار می‌گیرند تا به شکل ورق فشرده شوند. پس از آن، این ورق‌ها به عنوان محصول پایانی، از طریق سیستم بُرش‌کاری، به ابعاد و اندازه‌های مورد نظر برش داده می‌شوند تا بتوانند به بازار عرضه شوند.

با توجه به اینکه ورق‌های نورد گرم به صورت مستقیم از اسلب یا تختال تولید می‌شوند، این روش تولید امکان فراهم آوردن ضخامت‌های بسیار گسترده را فراهم می‌کند. یکی از جذابیت‌های این فرآیند، تنوع زیادی در ضخامت ورق‌های سیاه موجود در بازار ایران است. از 1.5 تا 100 میلی‌متر، مصرف‌کنندگان می‌توانند ازین تنوع در ضخامت‌ها برای تأمین نیازهای مختلف خود بهره ببرند، که این امر به ویژه در صنایع متنوعی از جمله ساخت و ساز، خودروسازی، و صنایع فلزی بسیار حیاتی است.

ورق اکسین چیست؟

ورق اُکسین، یکی از محصولات فولادی مهم است که توسط کارخانه‌ی اُکسین و کاویان اهواز با استفاده از فرآیند نورد گرم تولید و به بازار عرضه می‌شود. این ورق، که به دسته‌ی ورق‌های سیاه تعلق دارد، نقش بسیار حیاتی در صنعت فلزی دارد و به عنوان یکی از محصولات کلیدی در ساخت و تولید انواع محصولات دیگر استفاده می‌شود.

نکته‌ی قابل توجه در مورد ورق اُکسین این است که تنها یک کارخانه در داخل کشور مسئول تولید این محصول است. این کارخانه، از ابتدا تا انتها به صورت کامل مراحل تولید اسلب و سپس ورق اُکسین را انجام می‌دهد، که این موضوع به لحاظ کیفیت و کنترل فرآیند تولید این محصول اهمیت بسیاری دارد. این تکنولوژی تولید اسلب و ورق اُکسین در کشور، به عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه و پیشرفت صنعت فولاد شناخته می‌شود.

دیگر کارخانه‌ها برای تأمین شمش‌های فولادی به منابع خارجی متکی هستند و پس از تهیه شمش‌ها، آنها را به خطوط تولید داخلی خود انتقال می‌دهند تا فرآیند تبدیل آنها به ورق‌های فولادی، سبب شود. اما اینجا باید ذکر کرد که تنها کارخانه‌ی فولاد مبارکه اصفهان، که به عنوان یکی از پیشگامان صنعت فولاد در کشور محسوب می‌شود، تمامی مراحل تولید فولاد از تولید اسلب تا نورد گرم و سرد را در داخل واحدهای تولیدی خود انجام می‌دهد. این نشان از توانایی و کیفیت بالای این کارخانه در تمامی مراحل فرآیند تولید فولاد و اعتماد صنعتی است که به آن می‌بخشد.

ورق اکسین چه کاربردهایی دارد؟

با توجه به خصوصیات منحصر به فرد ورق اُکسین از نظر ابعاد، ضخامت و سایزها، این محصول ارزشمند کاربردهای گسترده‌ای دارد که معمولاً توسط مشتریان سفارشی مورد توجه قرار می‌گیرد. در نتیجه، انتظار نمی‌رود که مصرف‌کنندگان عمومی به دنبال خرید ورق‌های اُکسین باشند؛ با این حال، مشتریانی که به دنبال ورق‌های سیاه با ویژگی‌های خاص هستند، ممکن است به این محصول روی آورند. در این زمینه، کاربردهای متداول ورق اُکسین شامل موارد زیر می‌شود:

1. ساخت اتومبیل و صنعت خودروسازی: ورق اُکسین به عنوان یکی از مواد اصلی در تولید اجزای بدنه و ساختاری اتومبیل‌ها استفاده می‌شود.
2. ساخت ماشین‌آلات صنعتی و نیمه‌صنعتی: این محصول در ساخت انواع ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی به کار می‌رود.
3. ساخت ماشین‌های سنگین حمل‌ونقل: ورق اُکسین برای تولید بدنه و ساختار ماشین‌های سنگین مانند کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه صنعتی استفاده می‌شود.
4. صنایع نفت، گاز و پتروشیمی: این محصول در ساخت تجهیزات، تانکرها، و بخش‌های مختلفی از صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود.
5. ساخت انواع کشتی‌های نظامی یا غیر نظامی: ورق اُکسین در صنعت ساخت کشتی‌های نظامی و تجاری به عنوان جزء مهمی از مواد سازه‌ای به کار می‌رود.
6. ساخت برخی از لوله‌ها با ضخامت بالا و ابعاد خاص: این محصول برای تولید لوله‌هایی با ضخامت بالا و ابعاد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صنایعی مانند صنایع نفت و گاز، آب و فاضلاب، و صنایع مختلف دیگر استفاده می‌شود.

کارخانه فولاد اکسین اهواز

شرکت فولاد اُکسین اهواز در سال 1384 به عنوان یک واحد تولیدی در حوزه‌ی صنعت فولاد تأسیس شد. در ابتدای فعالیت‌های خود، این شرکت تمرکز خود را بر روی بهبود و کامل‌سازی بخش‌های غیر فعال مجموعه‌ی خود گذاشت. در طول سه سال پس از تأسیس، یعنی تا پایان سال 1387، شرکت فولاد اُکسین اهواز به پروسه‌ی تکمیل بخش‌های مختلف خود می‌پرداخت و در نهایت، توانست بسیاری از این بخش‌ها را به بهره‌برداری برساند. از جمله اقدامات مهم این شرکت در این دوره، راه‌اندازی خط تولید ورق سیاه بود که در سال 1388 به صورت کامل به بهره‌برداری رسید. این اقدام نه‌تنها باعث بهبود عملکرد و کارایی این واحد تولیدی شد، بلکه به توانمندسازی و افزایش کارایی در فرآیندهای تولیدی کمک کرد.

کارخانه‌ی فولاد اُکسین اهواز با تخصص در حوزه‌های صنعتی گوناگون فعالیت می‌کند از جمله پتروشیمی، نفت، گاز، خودروسازی، ساخت دستگاه‌های صنعتی و صنایع دریایی. این واحد تولیدی قادر به تولید مقاطع فولادی متنوعی است که برای تأمین نیازهای مختلف این صنایع ضروری است. با ظرفیت اسمی تولیدی که برابر با 300 هزار تُن در سال می‌باشد، کارخانه‌ی فولاد اُکسین اهواز به عنوان یکی از تولیدکنندگان برجسته‌ی ورق سیاه در داخل کشور شناخته می‌شود.

کارخانه‌ی ما برای محصولات فولادی خود استانداردهای بسیار دقیق و بین‌المللی را رعایت می‌کند. این استانداردها عبارتند از:

۱. گواهینامه‌ی تصدیق فرآیند ساخت از مؤسسه‌ی رده‌بندی ایران با نماد اختصاری ICS.
۲. گواهینامه‌ی اروپایی مطابقت محصولات با الزامات سلامتی و ایمنی با نماد اختصاری CE.
۳. استاندارد مدیریت کیفیت و رضایت مشتری مربوط به رسیدگی به شکایات با نماد اختصاری 10002:2014 ISO.
۴. استاندارد مدیریت کیفیت و رضایت مشتری مربوط به اصول رفتاری سازمانی با نماد اختصاری 10001:2007 ISO.
۵. استاندارد مربوط به مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مجموعه با نماد اختصاری 18001:2007 OHSAS.
۶. استاندارد مربوط به مدیریت زیست‌محیطی با نماد اختصاری 2004:14001 ISO.
۷. استاندارد مربوط به مدیریت کیفیت با نماد اختصاری 9001:2008 ISO.

این استانداردها نشان از توجه ویژه‌ی ما به کیفیت، ایمنی، محیط زیست و رضایت مشتری در تمامی مراحل فرآیند تولید محصولات فولادی ماست.

فولاد اکسین اهواز چه محصولاتی تولید می‌کند؟

همانند دیگر واحدهای تولید فولادی، کارخانه فولاد اُکسین نیز به تولید و ارائه‌ی مجموعه‌ای گسترده از مقاطع فولادی می‌پردازد. اما یکی از محصولات برجسته‌ی این کارخانه، ورق‌های سیاه با ضخامت‌هایی قابل توجه می‌باشند. این ورق‌های سیاه، با استفاده از دو آلیاژ ST37 و ST52 تولید و در بازار عرضه می‌شوند. در ادامه، ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک از این محصولات را به‌طور دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد:
  • ورق اکسین ST37:

در آلیاژ مذکور، میزان استفاده از عنصر فلزی کربن کاهش یافته است که این موضوع بهبود قابل توجهی در جوش‌پذیری این محصول را به همراه داشته است. با این وجود، این کاهش در استفاده از کربن باعث شده تا مقاومت این نوع ورق نسبت به مدل ST37 کاهش یابد. از این رو، ورق‌های ST37 با عنوان «ورق نرم» هم شناخته می‌شوند. این نوع ورق‌ها به‌طور اصلی در صنعت ساختمانی استفاده می‌شوند و در تولید انواع پروفیل‌های باز و بسته‌ی ساختمانی به کار می‌روند.

  • ورق اکسین ST52:

دو عنصر اساسی سیلیسیم و منگنز، به طور چشمگیری مقاومت و استحکام آلیاژ ورق ST52 را افزایش می‌دهند، بنابراین، این ورق به عنوان “ورق سخت” شناخته می‌شود. اگرچه وزن ورق ST52 با ورق ST37 همان است، اما به دلیل استحکام بیشتر، در محاسبات وزن کمتری از آن استفاده می‌شود، که باعث می‌شود سازه‌های ساختمانی سبک‌تری ایجاد شود.

ورق کارخانه اکسین اهواز با کارخانه کاویان چه تفاوتی دارد؟

در مطالب قبلی، به مقایسه کارخانه اُکسین و کارخانه کاویان پرداخته بودیم، زیرا هر دو این واحدها در تولید ورق‌های سیاه با ابعاد و ضخامت‌های گسترده‌تر نسبت به دیگر کارخانه‌ها فعالیت دارند. با این حال، باید به یاد داشت که محصولات این دو واحد تولیدی نیز در زمینه ابعاد با یکدیگر اختلافاتی دارند. در ادامه به جزئیات ابعاد ورق‌های اُکسین و کاویان می‌پردازیم:

کارخانه کاویان، ورق‌های سیاه را با عرض‌های 1.25 و 1.50 متر و ضخامت‌های بالای 8 میلی‌متر تولید می‌کند؛ این ورق‌ها به صورت رول یا شیت عرضه می‌شوند و در این حالت، محدودیتی در طول ندارند.
کارخانه فولاد اُکسین اهواز، ورق‌های سیاه را با عرض حداقل 2 متر تا حداکثر 4 متر تولید و عرضه می‌کند. این کارخانه همچنین قادر به تولید ورق فولادی با ضخامت بیش از 8 میلی‌متر است.

سخن پایانی

ورق اُکسین، یکی از دسته‌های ورق‌های نورد گرم یا سیاه است، با این تمایز که در ابعاد و ضخامت‌های گسترده‌تری نسبت به سایر ورق‌های سیاه موجود در بازار به بازار عرضه می‌شود. این ورق‌ها به واسطهٔ تلاش و تمرکز کارخانه فولاد اُکسین اهواز تولید می‌شوند و به عنوان ورق اُکسین شناخته می‌شوند. آنها دارای دو آلیاژ ST37 و ST52 هستند و در کنار دیگر کارخانه‌های تولیدکننده ورق فولادی جای می‌گیرند. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد این کارخانه‌ها، می‌توانید مقالهٔ “بهترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق در ایران” را در سایت فرا آهن زنده رود مطالعه کنید.

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع