شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

اسلب یا تختال چیست؟همه اطلاعات در مورد تختال

اسلب یا تختال چیست؟همه اطلاعات در مورد تختال

اسلب چیست؟

اسلب به یک محصول فولادی متوسط ​​و نیمه فرآوری شده اطلاق می شود که از فرآیند نورد شمش یا ریخته گری پیوسته به دست می آید.  بر خلاف سطح مقطع مربعی، دال ها دارای اشکال مستطیلی هستند و به عنوان مواد اولیه برای تولید محصولات نورد تخت مانند ورق سیاه و کلاف استفاده می شوند.  هدف این مقاله جزئیات تکنیک‌های تولید اسلب، بررسی کاربردهای آن‌ها و برجسته کردن برخی از نکات مهم در مورد ورق‌بندی اسلب است.

صفحات فولادی مستطیلی معمولاً دارای عرضی از 650 میلی متر تا حداکثر 2000 میلی متر هستند و ضخامت های آن بین 200 تا 250 میلی متر است.  این محصولات همه کاره می‌توانند دارای طول‌های متغیر در محدوده چهار تا دوازده متر باشند و در تولید کالاهای مختلف فولادی تخت مانند صفحات، ورق‌ها و کلاف‌ها شغل مشترک پیدا کنند.  علاوه بر این، آنها اغلب در سراسر صنایعی که به کاربردهای ماشین آلات سنگین نیاز دارند، استفاده می شوند.

آیا اطلاعاتی درمورد اسلب دارید؟

سطح مقطع مستطیلی یک اسلب را مشخص می کند که یک محصول فولادی واسطه است.  نتیجه نهایی این اقلام نیمه تمام از چندین روش فرآوری انجام شده در کارخانه های نورد و تولید ورق حاصل می شود.  در ایران، واژه تختال به تخته‌هایی اطلاق می‌شود که در زبان انگلیسی به عنوان «slab» تلفظ می‌شود.  در فرآیند تولید ورق فولادی برای اهداف کاربردی یا ورق‌ها؛  قیمت گذاری با توجه به کیفیت خروجی در بین تولیدکنندگان ایرانی بسیار مهم است.

فولادهای کربنی معمولاً برای اکثر تولیدات اسلب استفاده می شوند، اما فولادهای ضد زنگ نیز ممکن است با آلیاژهای اضافی مانند آهن ترکیب شده با کروم، مس، منگنز، نیکل، سیلیکون و مولیبدن که در برخی محصولات موجود است نیز موجود باشد. مشخصات مربوط به این کدها معمولاً  حکاکی شدن در یک محل لبه روی هر قطعه اسلب تولیدی، استفاده از آنها را استاندارد می کند. الزامات پردازش تحت دسته بندی هایی قرار می گیرد که از طریق استانداردهای خاص نشان داده شده است .

اندازه گیری های رایج فولاد

یک محصول فولادی مستطیلی که به نام اسلب شناخته می شود دارای عرضی از 650 میلی متر تا 2000 میلی متر است.  همچنین دارای ضخامتی بین 200 تا 250 میلی متر است، در حالی که طول آن از چهار متر تا دوازده متر متغیر است.  اندازه تولید شده به نیازهای کاربرد بستگی دارد، با ضخیم‌ترین آنها با عمق حدود 230 میلی‌متر همراه با یک متر و سطحی به عرض بیست و پنج سانتی‌متر که می‌تواند در طول دوازده متر باشد.

علیرغم جذابیت بازار محدود، سالانه حدود بیست میلیون تن اسلب در سطح جهان فروخته می شود.

برنامه های کاربردی برای اسلب

22 نوع محصول فولادی با نام تجاری بیلت، بلوم و اسلب در ساخت انواع مقاطع و اقلام فولادی مورد استفاده قرار می گیرد.  در این میان، دال ها در ساخت کالاهای فولادی مسطح مانند ورق ها، کلاف ها و همچنین تجهیزات ماشین آلات سنگین کاربرد گسترده ای پیدا می کنند.  در نتیجه، نوسانات قیمت اسلب بر نرخ ورق سیاه و سایر کالاهای مرتبط منشاء آن تأثیر می گذارد.  با توجه به ابعاد استاندارد از پیش تعیین شده ارائه شده برای این نوع خاص از ورق های فلزی؛  ضخامت آن نسبتاً کم است که ممکن است منجر به مشکلات برش شود و در نتیجه نیاز به دستگاه های پیشرفته برای دستیابی به برش های دقیق باشد.

 روش های تولید اسلب

اگرچه فناوری های به کار رفته برای تولید محصولات فولادی پس از به دست آوردن فولاد مذاب تا حد زیادی مشابه هستند، سه روش اصلی برای تولید انواع شمش و کاربردهای مربوطه وجود دارد.  این شامل:

  1. روش کوره بلند (کانور تور یا روش سنتی) – یک روش مرسوم است که از تکنیک های احیای غیرمستقیم برای تولید صفحات آهن خام از طریق استفاده از منابع زغال سنگ با کیفیت بالا که در ایران یافت می شود، استفاده می کند. در اینجا سنگ آهن در کنار آهک و کک به کوره بلند اضافه می شود که می توان از آن آهن مذاب استخراج کرد.

 

محصول به‌دست‌آمده با حذف کربن و در حین افزودن اکسیژن تا زمانی که فولاد خام به دست آید، تحت پالایش بیشتر قرار می‌گیرد و در نتیجه ناخالصی‌های موجود در داخل آن حذف می‌شود، قبل از حرکت به سمت واحدهای ریخته‌گری پیوسته که در آن قالب‌های حاوی مذاب‌ها با آب سرد اسپری روی آن‌ها ریخته می‌شود تا این مخلوط های یخ زده سرد شوند.  به طول های دلخواه از طریق چندین برش اعمال شده در طول زمان تا زمانی که نتایج نهایی رضایت بخش به عنوان نتایج مورد انتظار ظاهر شود؟

دوروش رایج تولید اسلب

کوره های الکتریکی یکی از دو روشی است که برای تولید فولاد استفاده می شود، دیگری ذوب مجدد ضایعات آهن و فولاد.  برای ذوب آهن در این کوره ها، به دلیل کمبود روزافزون و قیمت بالا برای منابع سنتی مانند قراضه، امروزه معمولاً از آهن اسفنجی استفاده می شود.  فرآیند ذوب شامل افزودن ترکیبی از آهن اسفنجی همراه با مواد تشکیل دهنده سرباره مانند کک یا آهک به داخل کوره از قسمت فوقانی آن در حالی که ناخالصی ها را با اکسید کردن آنها در طول نمونه برداری با افزودن اکسیژن مهار می کند.

آلومینیوم مذاب قبل از ریختن آن در قالب‌های خنک‌شده با آب، همگن‌سازی می‌شود و با پاشیدن آب خنک روی آن‌ها، آن را در شمش‌های جامد منجمد می‌کند.  در همین حال، روش کوره القایی به دلیل هزینه‌های بالاتری که برای نیازهای تامین برق در کنار چالش‌های مرتبط با الکترود همراه با کنترل کم بر سطوح اکسیداسیون آلیاژ مایع که منجر به ایجاد عیوب در محصولات نهایی ساخته شده با استفاده از این تکنیک می‌شود، در بخش تولید ایران چندان مورد استفاده قرار نگرفته است.

مواد خام تولید شده از طریق فناوری کوره بلند همچنان بر بازارهای جهانی تسلط دارند، اما استفاده از سیستم های قوس الکتریکی را به صورت محلی تایید می کنند زیرا دلایل معتبر متعددی برای حمایت از استفاده از آنها وجود دارد.  کوره‌های قوس الکتریکی فولاد خوزستان به گفته مراجع معتبر آنلاین، جایگاهی ارجمند در بین شرکت‌های تولید اسلب در سراسر کشور دارند.

به طور معمول ضخامت بین 180-300 میلی متر (و در طول تا دوازده متر فروخته می شود)، اسلب ها محصولات واسطه ای ارزشمند را تشکیل می دهند که کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند که به طور گسترده توسط کارخانه های ورق در سراسر جهان به دنبال آن هستند.

کار خانه های ایران را درتولید اسلب بشناسید

اسلب با تولید در ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد هرمز گان و فولاد مبارکه اصفهان به یک محصول فولادی بسیار پرطرفدار تبدیل شده است.  مهمترین تولیدکننده اسلب کارخانه فولاد هرمزگان است.  این کارخانه ها اسلب هایی با ضخامت 180 تا 300 میلی متر و طول های بین 4 تا 12 متر تولید می کنند.

قابل ذکر است، این تولیدکنندگان برای فرآیندهای تولید اسلب خود به استانداردهای جهانی پایبند هستند که منجر به افزایش صادرات در سراسر آسیا و همچنین اروپا شده است.  بسته به نام تجاری آهن تولید شده با استفاده از این اسلب ها، قیمت هر کیلو آن تعیین می شود.

سخن آخر

در پایان، این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد دال – یکی از انواع محصولات نیمه تمام فولادی /ورق/ ارائه می دهد.  با مراجعه به مقالات تکمیلی موجود می توان موارد بیشتری را در مورد انواع دیگر مانند شمش یا بیلت کشف کرد.

اگر سؤالی وجود داشته باشد که تاکنون در مورد آن بحث شده است، لطفاً اکنون از آنها بپرسید تا بتوانیم توضیحی مناسب ارائه دهیم.  پیشنهادات شما نیز استقبال می شود!

 

 

 

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع