شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

ورق A36 یا ورق دریایی چیست ؟ + کاربردها

ورق دریایی چیست ؟ + کاربردها

مقدمه

یکی از اجزای بسیار حیاتی و گسترده استفاده‌شده در صنایع مختلف، به ویژه در حوزه‌ی دریانوردی، ورق دریایی A36 می‌باشد. این محصول در رده‌ی ورق‌های گرم قرار دارد و از ویژگی‌هایی نظیر شکل‌پذیری مناسب و خاصیت بالای جوش‌پذیری بهره‌مند است. در این نوشتار به بحث درباره‌ی ورق دریایی و کاربردهای آن می‌پردازیم. اگر علاقه دارید تا به انتهای این مقاله، با ما و شرکت فرا آهن زنده رود همراه باشید، مفتخر می‌شویم.

تعریف و کاربرد ورق دریایی یا ورق A36 چیست؟

ورق‌های فولادی در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار می‌گیرند که هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای خود را دارند و برای مکان‌ها و صنایع مختلف به کار می‌روند. بنابراین، اطلاع از تغییرات قیمت ورق برای هر صنعتی اهمیت دارد. ورق A36 یکی از این دسته‌هاست که با مقاومت بالا در برابر خوردگی و محیط‌های شور، به خصوص در صنایع دریایی برای ساخت کشتی و اسکله‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خصوصیات اساسی و ترکیب شیمیایی این ورق اجازه می‌دهد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این محصول در نظر بسیاری از مهندسان صنعتی بسیار محبوب است و از نظر ظاهر شبیه به ورق سیاه است، با این تفاوت که رنگ آن کمی روشن‌تر است و همچنین قیمت آن کمی ارزان‌تر از ورق سیاه می‌باشد.

ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی ورق دریایی A36

مقاومت فشاری این ورق به مقدار ۲۰۰ گیگاپاسکال می‌رسد. وزن این محصول نیز ۷۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. این ورق با دارا بودن ۳ درصد کربن، در رده‌ی فولاد کم‌کربن قرار دارد و از ویژگی‌هایی نظیر جوش‌پذیری بالا، شکل‌پذیری عالی و قابلیت ماشین‌کاری برخوردار است.

علاوه بر کربن، این ورق حاوی عناصر دیگری نیز می‌باشد؛ منگنز به مقدار ۰.۰۲۶ درصد، گوگرد به مقدار ۰.۰۵ درصد، فسفر به مقدار ۰.۰۴ درصد، سیلیسیم به مقدار ۰.۴ درصد و مس به مقدار ۰.۲ درصد در ترکیب شیمیایی آن حضور دارند.

ورق دریایی A36 به دلیل انعطاف‌پذیری نسبی خود، در آزمون کششی توانایی کشیده شدن تا حدود ۲۰٪ از طول اولیه خود را داراست. همچنین، مقاومت تسلیم این ورق ۳۶،۰۰۰ psi و مقاومت به فشار خمشی آن ۲۲۰۰ psi است.

تقسیمات انواع ورق دریایی A36

دسته‌بندی انواع ورق دریایی A36 به دو گروه اصلی ممکن است، هر کدام از این دسته‌ها کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی هر یک از این دسته‌بندی‌ها خواهیم پرداخت.

ورق دریایی با مشخصه GL-A

این محصول تنها برای صنایع کشتی‌سازی و زیردریایی مناسب است، با مقاومت تسلیمی در حد ۲۳۵ MPa و مقاومت کششی میان ۴۰۰ تا ۵۲۰ MPa. این ورق با کیفیتی بسیار بالاتر نسبت به گریدهای دیگر ورق‌های فولادی برخوردار است و دارای مقاومت مناسب در برابر خوردگی و محیط‌های مرطوب و شور می‌باشد. کشورهایی چون آمریکا، اوکراین و روسیه با بالاترین استانداردها این محصول را تولید و به نقاط مختلف جهان صادر می‌کنند.

ورق دریایی LR-A

ورق دریایی LR-A از خانواده‌ی فولادهای نورد گرم به شمار می‌آید و دارای مقاومت تسلیم حدود ۲۳۵ و مقاومت کششی تا ۵۲۰ MPa است. این محصول به دلیل برش‌پذیری و همچنین جوش‌پذیری مطلوب، می‌تواند به بهره‌وری و کاهش هزینه‌های نهایی پروژه شما کمک کند.

پیشنهاد سایت : 3 تولیدکننده ورق روغنی در ایران

روش تولید ورق دریایی چگونه است؟

برای تولید این محصول از دو روش اصلی، یعنی کوره‌های الکتریکی و اکسیژن پایه استفاده می‌شود. بعد از مراحل ابتدایی تولید، ابتدا ورق‌ها از اکسید‌ها پاکسازی می‌شوند. در مرحله بعد، با ورود به یک فرآیند جدید، محصول جهت کنترل ابعاد، سایز، و همچنین یکنواخت‌سازی میزان اکسید و منگنز تنظیم می‌گردد. در نهایت، از طریق فرآیند نورد گرم، ورق دریایی ساخته می‌شود.

در صورتی که کارخانه تولید ورق دریایی مستقل نباشد، این محصول را از یک واحد دیگر خریداری می‌کند و پس از انجام آزمون‌های موردنیاز، وارد خط تولید می‌شود. سپس، با تعریف حرارت، ورق نرم می‌شود و از روی چندین غلتک عبور کرده تا به ضخامت و عرض موردنظر برسد. در مراحل پایانی، خنک‌سازی و برش انجام می‌شود تا به صورت شیت یا کویل برای مصرف تولید شود.

استفاده‌های گسترده ورق دریایی A36

ورق دریایی A36 به عنوان یکی از فولادهای آلیاژی با خصوصیات برجسته، در صنایع مختلف جایگاه ویژه‌ای دارد.

از مصارف رایج این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. استفاده در صنعت دریایی برای ساخت انواع کشتی‌ها
2. استفاده در یدک‌کش‌های فانوس دریایی
3. ساخت اسکله و سکوهای نفتی
4. استفاده در سازه‌های صنعتی و تجاری
5. مشارکت در پروژه‌های ساختمانی
6. ساخت پل
7. تولید تانک‌ها، صفحات یاتاقان، چرخ‌دنده‌ها، قالب‌ها و تجهیزات کشاورزی
8. انتخاب در صنعت خودروسازی

جهت خرید بهترین ورق دریایی A36، اطلاعات کاملی درباره مشخصات و ویژگی‌های این محصول بدست آورید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا محصول با کیفیت و مناسبترین را انتخاب کنید. تحقیق و انتخاب نوع با کیفیت این ورق، می‌تواند در صرفه‌جویی هزینه‌های پروژه صنعتی شما تأثیرگذار باشد.

با در نظر گرفتن وزن سبک این محصول، استفاده از آن منجر به کاهش وزن کلی کشتی می‌شود. این مسئله در نهایت به امکان حمل بیشترین مقدار کالا با استفاده از کشتی کمک می‌کند.

تصمیم برای خرید ورق دریایی: داخلی یا وارداتی؟

در حال حاضر، ورق دریایی از تولیدکنندگان خارجی به بازار عرضه می‌شود، به‌خصوص تولیداتی از کشورهایی مانند روسیه که در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند. با توجه به نیاز خود، می‌توانید از تامین‌کنندگان و شرکت‌های بازرگانی برای سفارش بهترین نوع ورق مطلع شوید.

برخی از کارخانه‌های تولید ورق در کشورهای مختلف عبارتند از:
– کارخانه هیوندای در کره
– کارخانه اورال استیل در روسیه
– کارخانه دانکوک در کره
– کارخانه دوفرکو در بلژیک
– کارخانه ایلیچ در اکراین

در ایران نیز کارخانه‌های معتبری همچون کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و کارخانه اکسین اهواز به تولید این محصول مشغول هستند. این کارخانه‌ها با ارائه قیمت‌های مقرون به‌صرفه‌تر نسبت به محصولات روسی، ورق‌های با ابعاد 6*1.5 و 6*2 تولید می‌کنند. برای خرید این ورق، می‌توانید به وب سایت فرا آهن زنده رود مراجعه و محصول مورد نظر خود را به‌صورت آنلاین سفارش دهید.

ورق دریایی A36 با خصوصیات منحصربه‌فردی چون مقاومت بالا در برابر آب شور دریا و املاح، در انواع کاربردها به ویژه در صنعت دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق با خواص شیمیایی خود، مناسب برای ساخت کشتی‌ها، یدک‌کش‌ها و اسکله‌ها می‌باشد.

حتی در صنعت خودروسازی نیز می‌توان از این محصول بهره برد. قیمت ورق A36 به ویژه با توجه به مواد اولیه و کیفیت متغیر است؛ بنابراین، بهتر است قبل از خرید، با قیمت روز این محصول آشنا شوید و در بهترین زمان ممکن سفارش خود را ثبت کنید. نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا تا کنون از این محصول استفاده کرده‌اید؟ اگر تجربه‌ای دارید، لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم از تجربیات شما بهره‌مند شویم.

پیشنهاد سایت : آشنایی بیشتر با دستگاه پانچ ورق

اخرین به روزرسانی در 20تیر 1403

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع