شماره تماس: 03132920000
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.
ساعت کاری: هر روز ساعت 9 الی 17
توجه:قیمت اعلامی حدود قیمت می باشد.برای دریافت قیمت اصلی تماس بگیرید.

وبلاگ

نکات حیاتی در جوشکاری ورق‌های گالوانیزه

نکات حیاتی در جوشکاری ورق‌های گالوانیزه

مقدمه

ترکیب روش جوشکاری ورق‌های گالوانیزه تقریباً با همان رویکرد استفاده شده در جوشکاری ورق‌های فولادی انجام می‌شود. این فرآیند، با تغییر در پارامترهایی نظیر ولتاژ، آمپر، سرعت، حرکت و … برای جوشکاری ورق‌های گالوانیزه نیز به کار گرفته می‌شود. به همین دلیل، قیمت ورق گالوانیزه به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در نهایت محسوب می‌شود. در این مقاله، قصد داریم به مباحث مربوط به جوشکاری ورق‌های گالوانیزه و نکات حیاتی آن پرداخته و اطلاعات کاربردی را به اشتراک بگذاریم. اگر شما نیز در نظر دارید ورق‌های گالوانیزه را جوش بزنید، با ما همراه شوید.

جوشکاری ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه، عضوی از خانواده ورق‌های فولادی، با وجود این شباهت، به دلیل دارا بودن پوشش روی، نیازمند رویکردهای خاصی برای انجام جوشکاری می‌باشد. یکی از تفاوت‌های اصلی در جوشکاری این محصول، مربوط به دمای تبخیر پوشش روی است. روی در دمای حدود ۴۲۰ درجه سانتی‌گراد ذوب شده و در دمای ۹۰۷ سانتی‌گراد به بخار تبدیل می‌شود. از سوی دیگر، فولاد در دمای ۱۵۳۸ درجه ذوب و دمای قوس جوشکاری آن بین ۸۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار دارد. در واقع، روی در نزدیکی محل جوش به شکل بخار می‌پردازد که دو تأثیر اصلی به همراه دارد؛ افزایش دود در جوشکاری به دلیل وجود روی و از بین رفتن پوشش محافظ به دلیل سوختن روی نزدیک به خط جوش.

به همین دلیل، ضرورت انتخاب راهکارهای مناسب برای جوشکاری ورق گالوانیزه وجود دارد. این اقدامات شامل انتخاب روش جوشکاری مناسب، انتخاب الکترود مناسب، اجرای تمیزکاری سطحی قبل از جوشکاری، در نظر گرفتن ضخامت ورق، و … می‌شود.

آماده‌سازی محل جوشکاری

طبق استانداردهای معتبر، محل انجام جوشکاری باید خالی از هر گونه روی باشد. این موضوع به ویژه در جوشکاری اجزای سازه‌های گالوانیزه مهم است. بنابراین، برای جوشکاری این اجزا، لازم است حداقل پوشش روی به اندازه ۱ تا ۴ اینچ برای هر دو طرف ناحیه جوش را در نظر گرفته و در دو سمت محل کار اعمال شود. از جمله روش‌های توصیه شده برای انجام این کار می‌توان به سنگ‌زنی پشت، سوزاندن و رفتن به اطراف روی ذوب شده در ناحیه جوش اشاره نمود.

ترمیم پوشش در منطقه جوش
فرآیند جوشکاری بر روی سطوح گالوانیزه می‌تواند به پوشش موجود در خط جوش و نواحی اطراف آن آسیب برساند. برای تعمیر این نواحی، از استاندارد ASTM A780 بهره‌می‌بریم. برای طراحی در مناطق آسیب‌دیده، می‌توان از اسپری یا رنگ‌های حاوی ذرات روی استفاده نمود.

استفاده از جایگزین‌های فلزی
آیا می‌پندارید با بهره‌گیری از الکترودهایی نظیر فولاد زنگ نزن، می‌توان مشکلاتی همچون خوردگی را در فولادهای کربنی گالوانیزه یا بدون پوشش که با فولاد زنگ نزن جوش داده می‌شوند، بهبود بخشید؟ این نوع الکترودها در مقابل رطوبت، به عنوان نقش کاتدی نسبت به روی و فولاد کربنی، به حفاظت از فولاد زنگ نزن می‌پردازند. به این معنا که در محیط‌های مرطوب، روی و فولاد کربنی مجاور فلز جوش، به‌طور فعال به حفاظت از فولاد زنگ نزن مشغول می‌شوند.

پیشنهاد سایت : مقایسه ورق استیل و گالوانیزه + خصوصیات و کاربردها

چالش‌های مواجهه با جوشکاری ورق گالوانیزه

در عرصه جوشکاری، موارد خاصی وجود دارند که می‌توانند برای جوشکاران به چالش تبدیل شوند. این موارد ممکن است از نقطه شروع جوش تا جوشکاری کامل ورق گالوانیزه پدیدار شوند. در صورت عدم رعایت نکات فنی، ممکن است مشکلاتی برای جوش ورق‌ها ایجاد شود. این مشکلات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

پیشگیری از خوردگی
برای جلوگیری از وقوع خوردگی، ابتدا باید پوشش گالوانیزه در منطقه جوشکاری را به دقت پاکسازی کنید پیش از هر اقدامی. پس از اتمام جوشکاری، مجدداً پوشش گالوانیزه را اعمال کنید. حواستان باشد که اگر فاصله‌ای بین پاکسازی پوشش و جوشکاری وجود داشته باشد، ممکن است فولاد زیرین به تأثیرات جو یا عوامل دیگر حساس شده و خوردگی، زنگ زدگی یا خسارت دیگری را تجربه کند.

پوشش روی در جوشکاری ورق گالوانیزه
یکی از چالش‌هایی که در جوشکاری ورق‌های گالوانیزه مطرح می‌شود، وجود پوشش روی در این ورق‌هاست. این ماده از زوایای مختلف، کار را با چالش‌هایی مواجه می‌کند؛ به‌عنوان مثال، نفوذ مذاب جوش را دشوار می‌سازد و این امر می‌تواند منجر به ایجاد عیب‌هایی مانند فقدان ذوب گردد.

راهنمای جوشکاری ورق‌های گالوانیزه

برای اجرای بهترین فرآیند جوشکاری بر روی انواع ورق‌های گالوانیزه، رعایت نکات و مراحل اساسی امری ضروری است. از جمله نکات اصلی این کار می‌توان به تهیه و استفاده از وسایل جوشکاری (شامل دستگاه جوش ورق گالوانیزه، لباس کار، عینک، دستکش و ماسک)؛ آماده‌سازی الکترود مناسب برای جوشکاری ورق‌های گالوانیزه، قراردادن قطعات ورق در مکان مناسب و ثابت نگه داشتن آنها برای انجام عملیات، اجرای جوشکاری به روش‌های استاندارد و انجام سنگ‌زنی نهایی برای حذف پاشش مذاب از روی ورق اشاره کرد.

تکنیک‌های جوشکاری بر روی ورق‌های گالوانیزه

برای جوشکاری این ورق‌ها، تعدادی از تکنیک‌های مختلف قابل استفاده هستند که با توجه به نیاز و شرایط محیط کار، انتخاب بهترین روش امری اساسی است. در ادامه، انواع تکنیک‌های جوشکاری بر روی ورق‌های گالوانیزه در صنعت را بررسی خواهیم کرد.

فنّ جوشکاری با الکترود پوشش‌دار
روش جوشکاری با قوس الکترود پوشش‌دار، که به اختصار SMAW شناخته می‌شود، یکی از تکنیک‌های رایج جوشکاری در صنعت است که به نام جوشکاری برق هم شناخته می‌شود. حرکت الکترود به سمت عقب و جلو در این روش باعث تبخیر پوشش روی سطح می‌شود و از تشکیل تخلخل و ترک در جوش کمک بسزایی می‌کند.

فنّ جوشکاری مقاومتی
استفاده از این روش جوشکاری عمدتاً در مواقعی مورد توجه قرار می‌گیرد که ورق‌ها دارای ضخامت کمتر از ۵ میلی‌متر هستند. همچنین، در صورتی که ضخامت پوشش زیر ۴۳ میکرون باشد، جوشکاری مقاومتی به عنوان گزینه‌ای اولیه در نظر گرفته می‌شود. این روش به دلیل کاهش حداقلی آسیب به ورق‌های گالوانیزه، به عنوان یکی از روش‌های موثر و مقرون به صرفه شناخته می‌شود.

فنّ جوشکاری با استفاده از اشعه لیزر
در این روش، اگر قطعات هنگام جوشکاری به درستی کنار یکدیگر قرار نگیرند، این موضوع می‌تواند باعث ایجاد بریدگی در کناره‌های جوش شود. به منظور بهینه‌سازی زمان و هزینه‌ها، ضروری است که کنترل صحیحی بر روی درز جوش وجود داشته باشد و لبه‌های قطعات به‌طور کامل کنار یکدیگر هماهنگ شوند. نسبت به دیگر دستگاه‌های سنتی، جوشکاری با استفاده از اشعه لیزر به هزینه بالاتری انجام می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که این روش محدودیت‌هایی در زمینه عمق جوش دارد.

الکترود جوشکاری برای ورق‌های گالوانیزه

واقعیتاً، الکترود به عنوان یک سیم فلزی رسانا ظاهر می‌شود که دارای یک لایه پوششی است. این لایه‌های پوشش می‌توانند از موادی مانند قلیایی، رتیلی، سلولزی و رتیلی با پودر آهن ساخته شوند. جنس سیم فلزی استفاده شده در این الکترود باید با قطعه‌ای که در جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، هماهنگ باشد. بنابراین، توصیه می‌شود که از الکترودی با ساختار مشابه به این نوع ورق استفاده شود. الکترود‌های ۶۰۱۰، ۶۰۱۱، ۷۰۱۴ و ۷۰۱۸ می‌توانند جزء مهم‌ترین الکترودها در این زمینه باشند.

جوشکاری ورق گالوانیزه تقریباً با همان ترکیب روش جوشکاری ورق‌های فولادی انجام می‌شود. با اینکه ورق گالوانیزه جز خانواده ورق‌های فولادی محسوب می‌شود، اما به دلیل وجود پوشش روی، نیاز به روش‌های جوشکاری خاصی دارد. طبق استانداردهای معتبر، جوشکاری باید در محلی انجام شود که روی در آن وجود نداشته باشد. برای جوشکاری اجزای سازه‌های گالوانیزه، پوشش روی حداقل ۱ تا ۴ اینچ برای هر دو طرف ناحیه جوش در نظر گرفته می‌شود و در هر دو سمت کاربرد دارد. راهکارهایی چون سنگ زنی پشت، سوزاندن و حاشیه دادن به سوی ذوب شده از ناحیه جوش، از مراحل مورد نیاز هستند. همچنین، چندین روش مختلف برای جوشکاری این ورق‌ها وجود دارد که با توجه به نیاز و شرایط کار، بهترین روش انتخاب می‌شود. یکی از روش‌های جالب دیگر برای جوشکاری اجزاء فولادی، استفاده از آرگون است اما نیاز به در نظر گرفتن عوارض آن ضروری است. جهت اطلاعات بیشتر درباره عوارض جوشکاری آرگون، می‌توانید مقاله مربوط به این موضوع را مطالعه کنید.

پیشنهاد سایت : آشنایی با انواع تکنیک‌های برش ورق‌ های فلزی

آپدیت شده در تاریخ 1403/04/13

محصولات مرتبط به این مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

تماس سریع